Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λάρισας, στα πλαίσια του προγραμματισμού του για παρουσία με εκδηλώσεις και δράσεις όλο το χρόνο, μέχρι την κεντρική διοργάνωση το Φθινόπωρο του 2023, διοργανώνει Ημερίδα με θέμα: Κινηματογράφος και Εκπαίδευση.
Στην εποχή μας όπου κυριαρχεί το θέαμα και οι ψηφιακές μορφές έκφρασης προσιτά σε όλους και κυρίως στη νέα γενιά, ο κινηματογράφος καλείται να παίξει κυρίαρχο ρόλο τόσο στην πολύπλευρη μάθηση, όσο και στην αισθητική καλλιέργεια. Και τελικά είναι ένα χρήσιμο πολυεργαλείο στα χέρια εκπαιδευτικών και γονέων, αρκεί να χρησιμοποιηθεί σωστά και με γνώση των διευρυμένων κωδίκων επικοινωνίας που αυτός προσφέρει και απαιτεί.
Επομένως η film literacy ή cine-literacy όπως αποκαλείται διεθνώς η κινηματογραφική παιδεία μπορεί να συμπυκνώσει την οπτικοακουστική παιδεία στην εποχή των Media.
Με αφετηρία και γνώμονα τα παραπάνω και την ευθύνη για ένα φεστιβάλ να παρακολουθεί την σύγχρονη προβληματική και τις πολύπλευρες προεκτάσεις του κινηματογράφου, διοργανώνει ημερίδα με θέμα « Κινηματογράφος και Εκπαίδευση» στις 28 Ιανουαρίου 2023 από 10:30 έως 15:00 στον χώρο εκδηλώσεων του Γαλλικού Ινστιτούτου Λάρισας.
Η συμμετοχή στην ημερίδα είναι δωρεάν και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές και γενικά στο κοινό που ενδιαφέρεται για τον ρόλο του κινηματογράφου στην εποχή όπου κυριαρχούν τα media.
Στο πάνελ των ομιλητών θα βρίσκονται oι:
Δημήτρης Παπαδόπουλος διδάκτορας του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας βιβλίου με θέμα Κινηματογράφος και Εκπαίδευση
Σταύρος Γρόσδος, Διδάκτορας Οπτικοακουστικού Γραμματισμού και Δημιουργικής Γραφής στην
Εκπαίδευση -Επιστημονικός συνεργάτης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων.
Ειρήνη Δελιδάκη ( σε διαδικτυακή παρέμβαση) Μουσειοπαιδαγωγός, Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Δ/νση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Υποψήφια Διδάκτωρ Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
Θα συμμετάσχουν καθηγητές Μέσης εκπαίδευσης με πείρα στον μαθητικό κινηματογράφο με συντονιστή τον Αργύρη Γιουρούκη.
Εγγραφές συμμετοχής στο: artfools.symmetoxes@gmail.com και στην είσοδο του Γαλλικού Ινστιτούτου μισή ώρα πριν την έναρξη των εργασιών της ημερίδας.
Συντονίζει η Ελεονώρα Τσιαντούλα
Η ημερίδα θα μεταδοθεί και σε Live streaming.
Συνοπτικά βιογραφικά ομιλητών.
Δημήτρης Παπαδόπουλος. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Στις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές του σπουδές ασχολήθηκε με τα παιδαγωγικά , τον κοινωνικό αποκλεισμό , την κινηματογραφική εκπαίδευση και την εκπαίδευση / γραμματισμό στα μέσα.Είναι διδάκτορας του Τμήματος Κινηματογράφου στου Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.Έχει επιστημονικές δημοσιεύσεις και άρθρα.Το πρώτο του βιβλίο ( ως μέλος συγγραφικής ομάδας ) ήταν το « Τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα ( ΔΕΠΠΣ – ΑΠΣ ) και οι εκπαιδευτικοί»Επίσης συμμετείχε στην οργάνωση πολυάριθμων εργαστηρίων κινηματογραφικής εκπαίδευσης σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς.Έχει σκηνοθετήσει τρία ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους με συμμετοχές σε φεστιβάλ στην ελλάδα και το εξωτερικό.Το πάθος του στον ελεύθερο χρόνο είναι η φωτογραφία.
Σταύρος Γρόσδος. Ο Σταύρος Γρόσδος είναι Διδάκτορας Οπτικοακουστικού Γραμματισμού και ΔημιουργικήςΓραφής στην Εκπαίδευση με μεταπτυχιακές σπουδές στη διδακτική της Γλώσσας. Διατέλεσε Σχολικός Σύμβουλος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2007-2018). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα στρέφονται γύρω από τα ζητήματα της διδακτικής της γλώσσας, της διδακτικής της τέχνης, της δημιουργικής γραφής και του οπτικοακουστικού γραμματισμού. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων. Έχει δημοσιεύσει πλήθος άρθρων σε επιστημονικά περιοδικά και έχει εισηγηθεί σε συνέδρια. Βιβλία: Το πανηγύρι των χρωμάτων (1996), Δημιουργικά Χρωματιστά Παιχνίδια (1998), Γλώσσα και Τέχνη (2003)
συλ.), Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός: Μήπως είμαι εγώ; (2005) (συλ.), Παιχνίδια φιλαναγνωσίας και αναγνωστικές εμψυχώσεις (2011) (συλ.), Δημιουργικότητα και Δημιουργική Γραφή. Από το παιδί γραμματέα στο παιδί δημιουργό κειμένων (2014), Εικόνα και Δημιουργική Γραφή (2017), Κινηματογράφος και Δημιουργική Γραφή, Μαθήματα Κινηματογραφικού Γραμματισμού (2018), Επίλυση συγκρούσεων και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την τάξη (2020), Οδηγός προσέγγισης ταινιών με παιδιά
(2020).
Ειρήνη Δελιδάκη Ειρήνη Δελιδάκη, Μουσειοπαιδαγωγός, Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Δ/νση Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Υποψήφιος Διδάκτωρ Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Εποικοινωνίας
Από το 2009 έχει αναλάβει την επιστημονική επιμέλεια, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούνται στο Μουσείο κινηματογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, σχεδιάζει μια σειρά δραστηριοτήτων κινηματογραφικής παιδείας που εστιάζουν στη μόνιμη συλλογή του μουσείου και απευθύνονται σε μαθητών όλων των ηλικιακών ομάδων. Είναι μέλος του τμήματος Νεανική Οθόνη και Ντοκιμαντέρ για παιδιά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στην επιλογή ταινιών που προορίζονται για εκπαιδευτικές προβολές και σχεδιάζονται το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό.
Από το 2015 – 2017 διετέλεσε υπεύθυνη Έργου για την Ελλάδα στο οπτικοακουστικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα EUforia (European Films For Innovative Audience Development) στη διάρκεια του οποίου ανέλαβε την επιστημονική επιμέλεια του εκπαιδευτικού υλικού της ψηφιακής πλατφόρμας Film Vault (επιλογή και οργάνωση παραγωγής του εκπαιδευτικού υλικού, επιλογή κινηματογραφικών αποσπασμάτων κ.α) καθώς και την οργάνωση παραγωγής των εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ που πραγματοποιήθηκαν από 24 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.Είναι μέλος του τμήματος Νεανική Οθόνη και Ντοκιμαντέρ για παιδιά του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στην επιλογή ταινιών που προορίζονται για εκπαιδευτικές προβολές ενώ σχεδιάζει και υλοποιεί το συνοδευτικό εκπαιδευτικό των συγκεκριμένων προβολών.
Από το 2019 – 2021 συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους συντονίζοντας τις Κριτικές Επιτροπές των Παιδιών για τα βραβεία ντοκιμαντερ. Από το 2011 συνεργάζεται με τα γραφεία πολιτιστικών θεμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ανατολικής/Δυτικής Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνοντας επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς με στόχο την εισαγωγή της τέχνης στο σχολείο, αξιοποιώντας τη μέθοδο «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσω της Αισθητικής εμπερίας» ενώ είναι μέλος της συντονιστικής επιτροπής του Θεματικού Δίκτυου «Κινηματογραφική Εκπαίδευση».
Από το 2006 – 2013 υπήρξε επιβλέπων αρχαιολόγος στη πανεπιστημιακή ανασκαφή της Νεολιθικής Θέσης στο Δισπηλιό Καστοριάς ενώ συμμετείχε στη διοργάνωση του εκπαιδευτικού θερινού προγράμματος Ανασκαφικό Διδασκαλείο με στόχο την εκπαίδευση φοιτητών στην ανασκαφική πρακτική και στην επεξεργασία του αρχαιολογικού υλικού. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και οι μεταπτυχιακές σπουδές της πραγματοποιήθηκαν στο διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Ιστορία του Ανθρωπογενούς Περιβάλλοντας» του ίδιου τμήματος. Είναι υποψήφιος διδάκτωρ του τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολγίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με κύριο αντικείμενο της έρευνας της, τη συμβολή των μπυσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων του ΜΚΘ και κατ’ επέκταση της κινηματογραφικής παιδείας, στην συναισθηματική, αισθητική και γνωστική ανάπτυξη των μαθητών.